A PROJEKT BEMUTATÁSA
A klímaváltozás napjaink egyik legaktuálisabb globális környezeti problémája. A klímaváltozás hatással van Magyarország és Szlovákia közös, az országhatáron átívelő környezeti és természeti értékeire, valamint a társadalmi – gazdasági viszonyaira egyaránt. Mindkét európai uniós tagállam rendelkezik már saját nemzeti klímastratégiával, amelyek a jelenség következményeihez történő alkalmazkodást és azok enyhítését, valamint a kedvező hatásainak kihasználását célozzák meg hosszú távú intézkedésekkel.
A két szomszédos ország a stratégiáikban a klímaváltozás hatásainak fokozottan kitett Duna folyó közös értékeinek megőrzését is kiemelten kezeli, és ez alatt nemcsak infrastrukturális beruházásokat, hanem szemléletformáló tevékenységeket is kell értenünk, különösképpen az általános iskolai tanulók érzékenyítését.
Jelenleg ugyanakkor kevés az olyan közös szemléletformáló akciók száma, amelyek a magyarországi és a szlovákiai általános iskolásokat a klímaváltozás Duna folyóra gyakorolt hatásaival szemben érzékenyítik. Ennek egyik oka, hogy hiányzik egy olyan speciális ismeretanyag, amely a klímaváltozás Duna folyó határmenti régiójára gyakorolt hatásaival kapcsolatos ismeretek foglalja rendszerbe és szemlélteti általános iskolai tanárok és tanulók számára.
A „Klímaváltozás és Duna a Határmenti Régióban - Határmenti Együttműködés Helyi Önkormányzatok és Általános Iskolák Között” című projekttel hozzá kívánunk járulni a magyar – szlovák határmenti térségben élő általános iskolai tanulók klímaváltozás hatásaival szembeni érzékenyítéséhez. Ehhez Újbuda Önkormányzata és Petržalka Kerület Önkormányzata közös együttműködésében először egy, a klímaváltozás Duna folyó határmenti régiójára gyakorolt hatásaival kapcsolatosan rendszerbe foglalt ismereteket és a tanulók csoportos foglalkozásaihoz gyakorlati feladatokat tartalmazó tudásanyagot készítünk el, valamint pedagógiai módszereket dolgozunk ki. A projektben résztvevő három magyarországi és három szlovákiai „ÖKOISKOLA” címmel is rendelkező általános iskolában ezt követően kerül sor iskolán belüli foglalkozásokra a természettudományok iránt érdeklődő felsős tanulók szűkebb csoportjaival, majd pedig a programban résztvevő tanárok és tanulók egy közös táborban fogják tapasztalataikat egymással megosztani.
A projekt támogatási szerződése